HEEZE LEENDE - Heb jij Fred@Internet al eens gespeeld? Niet? Snel maar eens doen dan! De makers, onder andere Bart Vlaminckx en Marcel van Gerwen uit Leende, behaalden namelijk niet voor niets de eerste plaats in de competitie: ZLM Company Launch 2016. Hét spel om kinderen mediawijs te maken werd al goed ontvangen op verschillende scholen en nu is de beurt aan jou!
We spreken Bart Vlaminckx (24) uit Leende. Vol goede moed begon hij aan zijn minor ‘Ondernemerschap’, niet wetende dat hij slechts vijf maanden later een ‘eigen’ bordspel in zijn handen zou hebben én bij Omroep Brabant zou aanschuiven! Samen met vier andere studenten uit totaal andere studierichtingen ontwikkelde hij het bordspel ‘Fred@Internet’ om kinderen ‘wijs’ te maken op het gebied van media anno 2016.
Een gat in de markt! Al vele scholen schaften het spel onmiddellijk aan, maar ook privé gebruikers hebben ‘Fred@Internet’ inmiddels in de spelletjeskast staan! We zijn dan ook heel benieuwd naar het geheim van het spel: “Dit bordspel biedt ouders de gelegenheid om moeilijk bespreekbare onderwerpen omtrent media gebruik juist bespreekbaar te maken” vertelt Bart daarover. En de reacties op hun Facebook-pagina onderschrijven dat alleen maar!
Maar ook op de Fontys, de hogeschool waar de minor aangeboden werd, werd het spel gewaardeerd. Uit alle producten en diensten werd één winnaar gekozen en - je raadt het al - dat was ‘Fred@Internet’. Een mooie start voor zo mogelijk iets nóg mooiers: De makers van het spel belandden in de regionale competitie ZLM Company Launch 2016 Noord-Brabant, waar zij nog eens circa 65 studentenorganisaties achter zich lieten.
We vragen Bart om er eens op terug te kijken: “Ik zie het vooral als een enorme leerervaring. Met zijn allen weet je namelijk meer dan alleen!” Volgende week stopt de minor, maar dat betekent niet dat het einde nadert voor de spelmakers: “We zijn pas net begonnen!” laat Bart weten. Inmiddels maakt de groep zich namelijk op voor de landelijke competitie voor Student Companies. Zij moeten daarvoor een bedrijfsfilmpje en ondernemingsplan indienen én de marketing in kaart brengen.
Als je het aan ons vraagt, maken zij een goede kans. Aan werkelijk alles is gedacht: de aansluiting met de doelgroep, de speltijd, het ontwerp… Toch zijn er slechts voorzichtige plannen voor de toekomst: “We willen eerst dit product zorgvuldig in de markt gaan zetten! Daarnaast denken we al aan vernieuwde kaartjes om het spel steeds zo veel mogelijk ‘up to date’ te houden! Of er daarna onder het mom ‘early learning’ nog meerdere bordspellen uitkomen? Wie weet!”
Neem snel een kijkje op de Facebookpagina van Fred@Internet of snel nu naar de website!
Download de gratis app van Heeze-Leende24 en mis niets → Apple | Android