Luister
muziek
11 Januari 2017 13:30
Deel dit artikel:

Eerste ervaringen gemeente Heeze-Leende met WhatsApp

HEEZE-LEENDE - Sinds oktober vorig jaar kunnen inwoners van onze gemeente via de populaire digitale berichtendienst WhatsApp algemene vragen stellen aan de gemeente. WhatsApp is een applicatie voor smartphones waarmee op een snelle manier berichten gratis verstuurd en ontvangen kunnen worden. De gemeente is in oktober 2016 een pilot gestart om te achterhalen of WhatsApp een nuttig extra contactkanaal is. WhatsApp is uitsluitend bedoeld voor het stellen van algemene vragen.

heeze-leende24
  / Redactie
Advertentie

Algemeen informatiekanaal
De gemeente biedt WhatsApp gedurende 6 maanden aan als extra (algemeen) informatiekanaal voor haar inwoners. Dit is een proefperiode, daarna wordt geëvalueerd of WhatsApp binnen onze gemeente in een behoefte voorziet. Belangrijke voorwaarde is dat de dienst gemak oplevert voor zowel de inwoners als de gemeentelijke organisatie.

Het nummer dat de gemeente uitsluitend voor WhatsApp heeft ingesteld is: 06-13456916. Het is niet mogelijk om naar dit nummer te bellen of een sms te sturen. We proberen op werkdagen van maandag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur, uiterlijk binnen 1 uur WhatsApp berichten te beantwoorden. WhatsApp is bedoeld voor algemene vragen over producten en diensten, zoals vragen over rijbewijzen, paspoorten, openingstijden en/of afvalkalender. De gemeente verstuurt geen privacy-gevoelige informatie via WhatsApp.

Eerste ervaringen
Het Klantcontactcentrum (KCC) heeft sinds oktober circa 120 WhatsApp berichten ontvangen. De medewerkers van het KCC zijn enthousiast en vinden het een prettige manier van communiceren. Burgers prijzen de snelheid en het gemak van WhatsApp. Opvallend is dat WhatsApp voor diverse doeleinden wordt gebruikt. Het doorgeven van meldingen, vragen m.b.t. status productaanvraag maar ook voor het aanvragen van vergunningen. Helaas kan de gemeente burgers, in het kader van privacy, hiermee niet verder helpen en worden burgers in deze gevallen verwezen naar een ander kanaal. WhatsApp is echt alleen bedoeld voor het stellen van algemene vragen.
Meldingen, zoals een losliggende stoeptegel kunnen eenvoudig worden doorgegeven via de app Mijngemeente of via de website.

Pilot
De proef met WhatsApp past binnen de digitale koers die de gemeente Heeze-Leende heeft ingezet. Steeds meer producten en diensten worden digitaal aangeboden. “We willen onze dienstverlening zo handig en efficiënt mogelijk organiseren en de pilot moet uitwijzen of WhatsApp hier een bijdrage aan levert”, aldus een woordvoerster.

Heeft u vragen, opmerkingen en/of suggesties naar aanleiding van WhatsApp, laat het ons dan weten, wij horen het graag! Stuur deze per WhatsApp of via de gemeentelijke website www.heeze-leende.nl.

Download de gratis app van Heeze-Leende24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug